Penafian | Disclaimer 
Sumber entri di dalam blog ini di ambil dari emel-emel yang di'forward'kan ke dalam inbox tuan punya blog. Dukacita dimaklumkan, tanpa usul periksa dan edisi siasat, tuan punya blog terus publish emel tersebut sesuka hatinya. Jika ada entri di dalam blog ini menyinggung sesiapa atau menyebabkan kerosakan atau kesusahan kepada sesiapa, tuan punya blog sedia bertoleransi. Entri tersebut akan dihapuskan dari blog ini serta merta (juga tanpa usul periksa). Tuan punya blog juga tidak bertanggungjawab atas maklumat² yang dipaparkan samada sahih atau tidak. Kepercayaan dan keyakinan adalah tanggungan sendiri.

n3 terbaru

Powered by Blogger Tutorials
  • melayu??arab??

Kelebihan Melayu Berbanding Arab

Ini ada 2 cerita yang menunjukkan orang melayu mempunyai tutur kata ARAB yang lebih baik dari orang arab.

Cerita 1:
Kasim bekerja di stesen minyak Petranos, Jalan Ampunk. Dia selalu melayani pelanggan yang ingin mengisi minyak kedalam kereta. Pada suatu hari pam minyak di stesen tersebut telah kehabisan minyak dan perlu menunggu lagi 4 jam untuk minyak diisi semula kedalam tangki besar. Kasim akan memberitahu kepada pelanggan bahawasanya minyak telah kehabisan. Tiba-tiba datang satu pelanggan berbangsa Arab bersama kenderaan yang ingin mengisi minyak. Kasim yang menggelabah akibat tidak tahu bercakap arab terpikir satu ayat arab yang biasa digunakan untuk menggambarkan sesuatu itu habis. Kasim berkata kepada orang Arab tersebut " Encik, minyak sudah SADAQALLAHULLA'ZIMMM".

Cerita 2:
Azlan telah pergi berUmrah ke Mekah dengan pengetahuan bahasa arab yang sedikit. Dia faham apa yang dikatakan dalam bahasa arab tetapi dia kekok untuk bercakap. Nak dijadikan cerita ada seorang arab dari luar Mekah tidak tahu arah di mana hotel penginapannya. Dia terjumpa Azlan yang sedang berjalan seorang diri. Orang Arab itu pun bertanya kepada Azalan dalam bahasa Arab "Boleh awak beritahu jalan manakah yang perlu saya ikut untuk sampai ke hotel ini?(setelah diterjemah ke BM)". Azlan tahu arah hotel tersebut dan faham apa yang orang arab itu katakan tetapi dia tidak tahu menjawab dalam bahasa Arab dengan baik. Setelah berfikir, lalu Azlan pun menjawab " IHDINAS SHIROOTHOLMUSTAQIMM" yang bermaksud "INILAH DIA JALAN YANG LURUS". Maka orang Arab tadi pun kagum bukan kepalang kerana orang melayu yang tidak bercakap arab ini pun menggunakan bahasa Al-Quran untuk berkomunikasi.






Bookmark and Share


Related Posts :



Category:

There are 1 comment

conteng-conteng

Related Posts with Thumbnails
nuff tido??refresh r ape lg ^_^

Categories

Tags

ym..ym..

Followers